

Historien om Den Kinesiske Butik
Den Kinesiske Butik blev grundlagt 14. oktober 1975 af Hans Aa. Helsholt og hans hustru, Anna Margrethe – mine forældre.
I dag, 50 år senere, er butikken fortsat familiedrevet.
Jeg – Gert Helsholt – er anden generation, og driver Den Kinesiske Butik sammen med min hustru, Marlene, og vores søn Kasper. Altså nu tredje generation!
Starten 1975
Dengang i 1975 startede det hele med et ønske fra mine forældre om at blive selvstændige.
Allerhelst med noget, der ikke fandtes magen til!

Min farfar havde drevet detailhandel i Sakskøbing, så dengang var det naturligt, at min far kom i manufakturlære. Senere tog han dekoratøruddannelse i Messen på Købmagergade og læste dernæst HA på Handelshøjskolen.
Efter at have studeret detailhandel i USA vendte min far hjem og startede i Magasin. Her arbejdede han frem til 1974, hvor han stoppede som direktør. Min mor sagde også sit job op, og var – sammen med mig – med fra starten den 14. oktober 1975 ved åbningen af Den Kinesiske Butik.
Jeg læste biologi på det tidspunkt, men tog orlov fra studiet. Familien gik dermed fuldt og helt ind i butikken! Sideløbende med mit nye job var jeg badmintonspiller, og blev bl.a. inviteret til Kina med det første danske landshold, der besøgte landet efter kulturrevolutionen.
Med inspiration fra Paris og London og med den voksende interesse for Kina i befolkningen, opstod ideen til en moderne forretning med varer fra Den Kinesiske Folkerepublik.
Den Kinesiske Butik
Da min far først gik i gang, skulle det gøres grundigt. Alt hvad der fandtes af litteratur om Kina i bibliotekerne blev endevendt og studeret. Historie, kultur, kinesisk madlavning og det moderne Kina.
Desuden begyndte min far at abonnere på det kinesiske tidsskrift ”China Foreign Trade”, som havde artikler om hvordan handlen foregik i Kina; og ikke mindst artikler om kinesiske produkter og reklamer fra forskellige kinesiske varemærker.

Min far gjorde meget ud af den disciplin i detailsalget, der hedder varekundskab, og her dannede de kataloger et vigtigt grundlag.
Den første tanke var, at vi skulle sælge kurvevarer, krydret med håndplukkede fødevarer. Men Kina havde og har et så varieret varesortiment, at vi hurtigt fandt nye vareområder.
Rosengården
Min far fandt et ledigt forretningslokale i Rosengården, en lille historisk gade i det indre København. Navnet Rosengården menes at stamme fra en rosenhave eller gård med roser, som lå der i middelalderen.
Gaden er præget af klassisk Københavnsk arkitektur med flere fredede og bevaringsværdige bygninger bl. a. Rosengården 13, som huser Den Kinesiske Butik.
Vi var heldige, for Rosengården var en trafikeret gade, som fik status af gågade i 1976.
Til at begynde med var der ingen, der troede på ideen, og vi kunne f.eks. ikke opnå bank finansiering.
Eller som en grossist sagde: ‘Kinavarer? Det kan da ikke være Deres alvor?’ Med andre ord, vi var nødt til at forestå det meste selv.
Da lejekontrakten var underskrevet, gik vi i gang med at renovere forretningslokalet.
Min far købte brugte kokostæpper fra Cirkelhuset og lager inventar, som vi malede. Efter en lille måneds istandsættelse kunne vi slå dørene op for Den Kinesiske Butik.
Åbning 14. oktober 1975
Vi havde fra første dag kø foran indgangsdøren af en masse nysgerrige kunder, som ville se en helt ny type butik, og som heldigvis også ville købe varer.
Målet var at skabe et sted, hvor danskerne kunne opleve et andet univers med autentiske varer og sanseindtryk fra Østen.

Til at begynde med blev de fleste af varerne købt hos danske og europæiske importører. Vi begyndte med kurvevarer, porcelæn og emaljevarer, legetøj, små stenfigurer, termokander samt smykker.
Senere kom køkkenudstyr til, wok og dampkogere.
Megen redaktionel omtale i aviser gjorde, at vi ikke behøvede at annoncere, samtidig med at vi nød godt af en god omtale blandt vore kunder.
En fantastisk gestus, som vi altid vil være vores mange trofaste kunder taknemmelige for.
Canton messen
Min far ønskede at forretningen skulle skille sig ud, og han blev derfor allerede efter få måneder nødt til at rejse til Canton messen for at finde nye varer – udvide sortimentet.
I Kina køber man dog ikke hjem ‘på prøve’, her er det enten eller.
Store minimumsordrer krævede, at der ofte skulle tages en chance (og sikres masser af lagerplads), når der blev bestilt en helt ny vare.

Kineserne udnytter endvidere mulighederne for sampak til yderste grænse. Man skal gerne købe tre i en, fire i en eller endda mere… Det gamle system med kinesiske æsker er helt ”up to date”.
Et godt samarbejde med kinesiske samhandelspartnere opbygges selvfølgelig ikke gennem en eller to handler, men via mange års gensidig tillid.
Vores besøg på Canton messen i dag strækker sig over alle de fem dage, den er åben. Her går vi altid rundt og finder nyheder, og genbesøger vore partnere.
Autentiske varer, tak!
I 1970’erne blev mange af de kinesiske varer produceret i hånden af naturmaterialer som f.eks. bambus, træ og bomuld. Det var for os en livsstil at finde varer i disse materialer og allerede dengang forsøgte vi at undgå varer af plastik.
Det var dog svært for vores kinesiske leverandører at forstå, at vi ikke ville købe varer af plastik – dette nye skønne materiale – men at vi udelukkende gik efter Kinas oprindelige materialer og autentiske varer med stor brugsværdi i hverdagen.
I vesten er og var plastik mere reglen – end undtagelsen. Vi går aldrig på kompromis med vores oprindelige koncept, så vil vi hellere undvære en vare.
En uvurderlig hjælp er naturligvis også vores kunder, som ofte besidder stor viden om Kina og varerne.
Vores fordel er, at vi også selv står i butikken.
Derfor får vi et førstehånds indtryk af hvilke varer, vores kunder efterspørger.
China Japanhuset

I 1982 fik min far mulighed for at købe en ældre forretning, China Japanhuset, i Købmagergade.
Vi skulle derfor nu også rejse til Japan for hente inspiration til denne butik.
Her fandt vi mange håndforarbejdede varer af høj æstetisk værdi, som også passede godt ind i sortimentet hos Den Kinesiske Butik.
Huslejen på Købmagergade blev imidlertid for høj til at vi kunne beholde lejemålet, og vi afhændede China & Japanhuset i 1994.

I 1988 kom min søster Anne Lis med i ledelsen af forretningen. Min far fortsatte helt frem til sin død i 2000 med at være ansvarlig leder af driften. Herefter overtog min søster og jeg ledelsen.
I 2006 døde min søster desværre efter lang tids sygdom, og jeg drev forretningen videre sammen med min mor.
Fra 2013 har jeg været den daglige leder af Den Kinesiske Butik.
Tredje generation
I 2018 spurgte jeg vores søn Kasper, om han havde lyst til at rejse med mig til Canton-messen for at hjælpe til med indkøb.
Selvom Kasper var under uddannelse til noget helt andet, syntes han at det lød spændende, og han takkede ja. Kasper luftede endda tanken om gerne at ville overtage forretningen med tiden.
Vi besøgte gamle leverandører, og de var rigtig søde til at tage godt imod Kasper og derved opbygge et fremad rettet godt forhold med ham.
At handle i Kina

Under forberedelsen til en sådan indkøbstur benytter vi os stadig af de kataloger min far abonnerede på, som også den dag i dag er inspirationskilde til nye vareområder.
Dengang i 1975 var handlen i Kina meget planstyret, alle fabrikker var ejet og ledet af Den Kinesiske Stat.
Senere udviklede det sig til fabrikkerne blev underlagt provinserne, for til sidst, for mange virksomheders vedkommende, at blive privatiseret.
Varekundskaben vægter vi stadig meget højt og benytter os af den viden, vi har opnået gennem 50 år.
Te køber vi f. eks. fra de samme provinser, der altid har dyrket te. Bambusvarer køber vi naturligvis i Sydkina og ikke i Nordkina, hvor der ikke gror bambus.
Man kan godt sige, at vi driver forretningen på en lidt gammeldags måde, hvor vores kunder, som jo
er grundlaget for vores eksistens, føler sig velkomne og altid kan få et svar på anvendelse og funktion for alle vores varer. Varekundskab. Og indsigt.
Alle disse tanker arbejder min kone, Kasper og jeg tæt sammen om således, at Kasper er godt klædt på til at møde vores leverandører og overtage driften de næste 50 år.
Hædret med KCC prisen i 2019

Allerede i 1976 meldte min far butikken ind i handelsstandsforeningen KCC, og siden har vi nydt godt af fællesskabet.
I 2019 blev vi endda hædret med KCC prisen Copenhagen City Spirit – som prisens første modtager – for vores indsats med at skabe en levende og inviterende butik i København.
…og webshop
I oktober 2019, kontaktede vi en kollega i Rosengården, da vi ønskede at etablere en webshop. Vi havde haft en hjemmeside en del år. I løbet af en måned var vores webshop live og de første varer sat til salg på nettet.
Den første online ordre blev modtaget 11. november 2019.
Vi var helt utrolig heldige med timingen, for den 11. marts 2020 lukkede hele landet ned på grund af Covid-19. Webshop handlen eksploderede derfor istedet i Danmark…og også Den Kinesiske Butik fik sin andel.

Vi kunne dermed opretholde et vist online salg under hele nedlukningen – og ikke mindst beholde vores personale.
Kasper og jeg pakkede webordrer om formiddagen, og malede den fysiske butik om eftermiddagen. I nedlukningsperioden benyttede vi også lejligheden til få lagt nyt gulvtæppe samt installere et nyt aircondition anlæg.
I dag kan vi derfor byde velkommen i en opfrisket, fysisk butik, og som altid igennem de seneste 50 år fra adressen i Rosengården.
Vi er uendeligt taknemmelige for alle årene, der er gået, og glæder os dagligt over at kunne byde alle vore trofaste kunder såvel som nye kunder velkommen i Den Kinesiske Butik!
SÅ – KÆRE KUNDER – TUSIND TAK FOR TILLIDEN.
UDEN JER VAR DET ALDRIG BLEVET TIL 50 ÅR!!!
Hent hele historien som PDF her





